Back U bevindt zich hier: Home Actueel De Chinese droom lijkt meer een nachtmerrie - Parbode sneak peek
woensdag, 08 februari 2017

De Chinese droom lijkt meer een nachtmerrie - Parbode sneak peek

Geschreven door  Jaap Hoogendam
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

China betaalde het afgelopen najaar vele miljoenen voor een mediacongres in Chili, waar ook vier Surinaamse journalisten voor uitgenodigd waren. Business class, dure hotels en lekker eten, wie wil dat niet? Nou, wij niet, want het lijkt op omkoping, maar gelukkig werden we helemaal niet uitgenodigd. De Chinese ambassade maakte met haar selectie duidelijk welke journalisten ze waarderen. Guno Cooman en Naomie Wijnhard van de beide Surinaamse staatszenders ATV en STVS waren welkom, verder hoofdredacteur Alirio Polsbroek van Times of Suriname, dagblad van de regeringsgetrouwe Dilip Sardjoe en als vierde man Iwan Brave van dagblad De Ware Tijd. Het doel van de Chinese top was onmiskenbaar: hoe zet je media in voor overheidspropaganda?

Avondkrant De West was niet uitgenodigd, ook geen Dagblad Suriname, geen ABC TV, geen Radio 10, geen opinieblad Parbode, wat deze Surinaamse mediabedrijven als een enorm compliment kunnen opvatten. Het uitnodigen van Iwan Brave doet trouwens vermoeden dat de Chinese ambassade achterloopt, want onder zijn leiding is De Ware Tijd een stuk onafhankelijker geworden, wat ook bleek uit zijn verslag van deze mediatop. Een kritisch stuk, maar toch verzuimt hij, wellicht uit dankbaarheid voor de gulle gastheren, de bal in het doel te schieten. Juist die terughoudendheid van Brave laat zien dat een journalist beter afstand kan houden en zich niet moet laten fêteren, want hoe kritisch hij de top ook volgde, de bedenkelijke achtergronden bleven onbelicht.

Verder lezen? Het hele artikel is te lezen in het februarinummer van Parbode.