Muziek&Zo, 50
OZMO6:2
Wie eigenlijk nauwelijks iets van hiphop en rap weet en bij dit genre vooral cliché associaties krijgt met stoere taal, bling bling en vrouwonvriendelijkheid, doet er goed aan om er speciaal voor te gaan zitten en ‘OZMO6:2’ op te zetten. Na ‘Ozmozes’ (2006) en ‘Chronozbaäl’ (2007) is ‘OZMO6:2’ het derde album van hiphopartiest Blaxtar. Blaxtar is het pseudoniem van Kevin de Ramdanie, broer van de eveneens succesvolle rapper Typhoon. Naast hiphopartiest is Blaxtar vooral storyteller, stemkunstenaar en rapfilosoof.
Behalve muzikaal, onderscheidt hij zich op andere vlakken van tijdgenoten uit de hiphop- en rapscene. Zo is de titel ‘Ozmozes’ gedestilleerd uit drie elementen. Oz slaat op het sprookje ‘De Wizard of Oz’, Mozes is de Bijbelfiguur, die een metafoor is voor diegene die de hiphopscene ‘verlicht’ met nieuwe progressieve ideeën.
Tot slot is Osmosis het proces van het absorberen van nieuwe indrukken in de wereld om je heen.
Kenmerkend voor ‘OZMO6:2’ is de potpourri van verschillende muziekgenres die een flirt aangaan met eigentijdse hiphop. Zo schuwt Blaxtar niet om het ene moment een bijna symfonisch geluid onder de beats te schuiven zoals in het openingsnummer ‘Kennis is macht’ en vervolgens in ‘Profetie met Tamar Niamut’ een waar klassiek opera-intro te creëren.
Zowel soul, rock als pop komen aan bod, terwijl in ‘Nu niet meer’ aanstormend talent Randell Heye een flinke duit in de zak doet op de trompet.
Ook de teksten van de geëngageerde artiest vallen op door hun gevarieerdheid. Maatschappijkritische, luchtige en soms behoorlijk raadselachtige teksten wisselen elkaar veelvuldig af, zonder dat het gedevalueerd wordt tot een grote brij van woorden die als voornaamste doel hebben om, hoe dan ook, te rijmen.
Opvallend is dat Blaxtar niet het authentieke hiphop- of rapgeluid heeft dat je op elk uur van de dag wel uit één van de vele muziekzenders hoort knallen. Juist het gegeven dat zijn stem misschien wel iets meer de mysterieuze klankkleur van een storyteller of poëet benadert, zorgt ervoor dat het allemaal niet als één van de vele hiphopexperimenten, die wel aardig, maar nauwelijks vernieuwend zijn, klinkt. Dit alles maakt van ‘OZMO6:2’ een verrassende cd, waarbij behalve aan de teksten ook duidelijk veel aandacht is besteed aan de muziek. Een release die, vooral voor niet-kenners van dit genre, van harte is aan te bevelen.
Robin Austen
Ozmo6:2, Blaxtar, 2010, RAEN Music
Gesignaleerd: EUGENE MAINE
‘Fara Kondre Sten’ is het debuutalbum van gospelartiest Eugene Main en is zeer populair binnen het genre. Main draagt de woorden van God uit door middel van vrolijke muziek en rustigere poku’s. Eugene Main kan met recht één van de beste gospelartiesten van het moment genoemd worden. Zijn hit ‘Hemel E Taki Fu Yu’ werd uitgeroepen tot beste gospelsong door de Ware Tijd en radiostation Shalom en stond op diezelfde zender twaalf weken achtereen op nummer één. Recentelijk scoorde hij ook een hit met ‘Jeshua Hammashiach’, dat eveneens wekenlang op nummer één stond bij Radio Shalom.
Fara Kondre Sten, Eugene Main, 2010