Schelpen redden gestrande relaties
Het begon met één, nu staan er dagelijks twee, soms drie advertenties van mediums in de dagbladen en Via2000. Het blijken Afrikanen te zijn en ze doen geen slechte zaken. Vooral mensen met relatieproblemen komen eropaf. “Afrikanen zijn tof. Ze kunnen alles met je doen.”
Ergens in een klein eenvoudig huisje achter een supermarkt op Charlesburg woont en werkt ‘professor’ Baraka. Een nette jongeman komt uit het huisje, groet, en stapt voorzichtig over het ondergelopen erf naar zijn luxe Nissan Teana. Professor Baraka, in moslimgewaad, komt dan met een glas in zijn hand op de veranda zitten. De man uit Mali, Noord-Afrika, heeft eerst vijf jaar in Nederland gewoond, spreekt Nederlands en woont nu een jaar in Suriname. Zijn ronde, gladgeschoren, gezicht ziet er uitgerust uit, maar aan zijn ene oog plakt nog droog traanvocht van de vorige avond. Hij heeft geen geheimen; alleen wat in het drinkglas zit, wil hij niet vertellen. “Dit is ons geheim, onze cultuur, zegt hij over de inhoud. Een koperen munt en een witte kiezelsteen liggen tussen een aantal opengezaagde schelpen, die wij in Suriname kennen als pa moni. “Hiermee kijk ik of ik een persoon kan helpen. Kan ik dat niet, dan zeg ik ‘sorry, ik kan je niet helpen.’ Dit werk heb ik van mijn opa geleerd, hij was een spiritueel genezer. Mijn vader heb ik niet gekend.”
Baraka verliest niet veel tijd aan een consult, het werk begint pas wanneer hij naar bed gaat. “Hoe we de klachten behandelen?”, hij praat meestal in het meervoud, “We bidden voor de mensen. Wij doen alleen goede dingen door te bidden. Ik slaap bijna niet, de hele avond ben ik aan het bidden, soms vier tot vijf uur lang voor één persoon. Ik kan ook boze geesten verdrijven die mensen gek maken, maar de meeste klachten zijn relatie- en seksproblemen.”
Als de man door heeft dat hij ondervraagd wordt door een journalist, blijft hij kalm. “Ik noem mij professor en geen dokter, omdat ik een bepaald niveau heb en zoveel mensen heb geholpen. Lichamelijke klachten zijn voor het ziekenhuis. Wat wij doen, zijn alleen goede dingen, slechte dingen mogen niet!” Zijn tarief begint bij tien srd, maar springt al gauw naar vijftig srd voor ‘grotere’ problemen. Door het armoedige huis mag een flinke bezem, een kijkje in zijn slaapkamer – de behandelkamer – is toegestaan. Alles voor een consult staat er naast zijn bed: een rommelige tafel en twee stoelen. Aan de wand hangt een kleed met Koranteksten, op tafel geen glazen bol maar een versleten Koran, waterflessen en een kaars.
Relatieprobleem
In niet-westerse landen is het de gewoonte dat mensen gebruik maken van traditionele geneeswijzen als de medische specialist het heeft opgegeven. In de westerse wereld zijn de alternatieve geneeswijzen in opmars. De medische wereld heeft geen kuur voor relatieproblemen, maar in plaats van naar een deskundige te gaan op dat gebied, geloven sommige mensen eerder in een medium. De grote vraag is of dat bidden van de professor werkt. Op het adres in Charlesburg is er (nog) geen sprake van een poli met wachtenden, maar de cliënten gaan wel achterelkaar naar binnen. “Er komen aardig wat mensen, ze parkeren hier en lopen naar achteren”, zegt de Chinees in de supermarkt. “Maar ik kan niet zeggen of het helpt. Ik weet alleen dat ze in China naar de handen en het gezicht kijken.” Een mevrouw in de veertig komt na tien minuten uit het huis. Ze is komen informeren voor de buren. “De man heeft een drankprobleem. Ze moeten zelf komen, heeft hij gezegd.” Na haar volgt een dame van 21. “Nee, ik ben niet eerder naar zo iemand geweest, maar ik geloof wel in hem. Zonder dat ik het hem had verteld, wist hij wat mijn probleem was! Het enige wat hij deed, was naar mijn naam vragen en in het Arabisch schrijven; toen wist hij het al. Volgende week moet ik terug. Als het goed is, is mijn relatieprobleem dit weekend opgelost.”
Een andere mevrouw ontkent dat ze voor een relatieprobleem komt. “Voor iets anders”, zegt ze geheimzinnig. Normaal is ze bang voor mediums, maar na een ervaring met haar nichten heeft ze toch de stap genomen. “Op hun advies ben ik gekomen. Eentje werd door haar man geslagen, de andere was vaak alleen thuis. Maar nadat ze bij hem zijn gegaan, heb ik hun mannen in twee weken tijd zien veranderen! Afrikanen en Haïtianen zijn tof wat zulke dingen betreft. Ze kunnen alles met je doen!”
Vergunning
Een ander Afrikaans medium dat verwoed adverteert, is meneer Fasa uit Gambia. “Breng een foto en vijftig srd voor de consultatie”, laat hij meteen weten via de telefoon. Bij hem loopt de praktijk minder goed dan bij Baraka, maar ook hij werkt met de Koran en geheime kennis. Die kennis heeft hij van zowel vader als moeder, van generatie op generatie. “We helpen alleen, we halen de boze geesten weg – omgekeerd niet! Als een man van een vrouw houdt omdat hij bezeten is, dan kunnen we hem helpen, maar omgekeerd niet, want dat is voodoo!”
Een derde Afrikaanse naam die opduikt in advertenties, is die van de heer Gassam. Ook hij verlost je van al je problemen en blijkt op hetzelfde adres te wonen op Charlesburg als professor Baraka. Zou het een collega zijn? Dat zou verklaren waarom de professor altijd in het meervoud spreekt. Het telefoonnummer is wel anders, maar het blijkt om dezelfde man te gaan, die nu zijn familienaam gebruikt.
Blijkbaar kan dat allemaal zomaar. “Volgens de wet heb je hiervoor geen vergunning nodig, het valt onder vrije beroepen”, zegt een bekende advocaat. “Bij wijze van spreken kan ik morgen zeggen dat ik helderziende ben, een advertentie plaatsen en praktijk beginnen. Het gaat erom of de mensen je geloven.”
Liefde
Pandit Himradj Binda Missier weet wel waarop de mediums inspelen. Volgens statistieken houden huwelijken uit de jaren zestig en zeventig voor tachtig procent stand, daarna neemt het, onder allerlei invloeden, zoals moderne communicatie, met elk decennium af tot tegenwoordig bijna vijftig procent. Binda: “Vroeger zochten de ouders een partner voor je, nu kiezen de mensen zelf en toch loopt het vaker mis! Mensen groeien niet naar elkaar toe omdat de voorbereiding niet goed was – men gaat af op liefde, de emotionele momenten.” Voor een duurzame relatie adviseert de gewezen huwelijksambtenaar om te letten op vier factoren: leeftijdverschil, ontwikkelingsniveau tussen de partners, milieu van afkomst en attitude. “Soms zijn de mensen te lang samen, ze zijn op elkaar uitgekeken”, onderkent de priester.
Of bemiddeling door een medium echt helpt, laat hij in het midden. Zelf praat hij vooral met de mensen die met een probleem bij hem komen. “De begeleiding die ik dan geef, is gebaseerd op realistisch en rationeel denken. Als praten niet helpt, verwijs ik ze naar
sociologen of psychologen en tegenwoordig heb je ook reïncarnatie-psychotherapie.” Dat de mediums zichzelf in advertenties aanbevelen en hoge prijzen vragen, vindt Binda in strijd met de normen. “Maar aan de andere kant moeten ze ook ergens van leven”, overweegt hij.
“Je weet juist vaak niet wie een medium is, omdat ze er doorgaans niet openlijk mee naar buiten treden”, zegt Indra Mibouti, die via kennissen in contact kwam met een man in Nickerie. Om meer pech te voorkomen, vroeg ze hem of het huis dat ze met haar gezin wilde betrekken, vrij was van kwade geesten. “Zonder dat ik er veel over zei, tekende de man de hele indeling van het nieuwe huis op papier. Hij wist ook alles te vertellen over mijn verleden.” Aan de hand van een foto van haar man kwam ze achter minder prettig nieuws. “Hij had een kind met een andere vrouw. Helaas was dat ook waar.” Ze blijft er nuchter onder. “Als een probleem, in dit geval de buitenrelatie van mijn man, met liefde te maken heeft, dan kan een medium weinig doen. Het heeft te maken met je hart.”