Muziek & Zo, april 2012
Pure Attention
Jeannine la Rose (Paramaribo 1980) begon op zevenjarige leeftijd haar eerste optredens te doen met het Srio Kinderkoor in Paramaribo. De zangeres, die behalve muziekpedagoge ook actrice is, proefde toen al de zoete genoegens van optreden voor een publiek, doordat ze samen met het koor de harten van de vele aanwezigen wist te stelen.
Nadat ze in 1990 naar Nederland was vertrokken, werd het al snel duidelijk dat muziek niet alleen een passie was, maar ook datgene waar ze haar carrière van zou maken. In 2003 studeerde ze af aan het Rotterdams Conservatorium en vertrok vervolgens voor zes maanden naar de Braziliaanse deelstaat Bahia om zich daar verder te verdiepen in de muziek en de taal van die omgeving.
Hoewel ze bij het grote publiek nog weinig naamsbekendheid heeft, is ze binnen de wereld van de Caribische pop en musicals geen onbekende. La Rose heeft als zangeres en actrice meegewerkt aan tal van de politiek geëngageerde stukken van John Leerdam en ze heeft de bühne gedeeld met onder anderen Denise Jannah, Izaline Calister en Robert Sordam.
Met het debuutalbum Pure Attention heeft de zangeres haar eigen muzikale koers bepaald en voor haar is daarmee een lang gekoesterde wens in vervulling gegaan. Hoewel de twaalf nummers op één na allemaal in het Engels gezongen zijn, geven het ritmische intro van track twee, Sula, door gastsolist Ronald Snijders en de daarin verwerkte melodie van het bekende Mi kondre tru, mi lobi yu onmiskenbaar aanwijzingen dat er in haar muzikale dna een behoorlijke portie Suriname zit.
Jeannine la Rose heeft een bekoorlijke stem, die prima past binnen de verschillende sferen die deze cd herbergt. Zo roept ze in de nummers I’ll Say No, My Father en het prachtige I Surrender een melancholische, bijna breekbare emotie op, terwijl in Why de bitch in haar komt bovendrijven, die een beetje doet denken aan de veel te jong overleden Amy Winehouse. De zangeres heeft een passie voor Brazilië, maar houdt de luisteraar op dat punt tot het laatste moment in spanning. Pas in het laatste nummer Vem Dançar wordt duidelijk dat ze zich als een vis in het water voelt in het Portugees, maar ook in de Braziliaanse muziek.
De nummers zijn bijna allemaal door La Rose geschreven in samenwerking met Iwan van Hetten, terwijl gastschrijvers Izaline Calister en Efraim Trujillo ook een duit in het zakje hebben gedaan. Een zangeres zonder goede muzikanten is als een lekker gerecht zonder de juiste ingrediënten. Daarom ook hulde aan de musici, die eraan hebben bijgedragen dat Pure Attention voor Jeannine la Rose een mooi en meer dan verdienstelijk debuutalbum geworden is!
ROBIN AUSTEN
Pure Attention, Jeannine La Rose, 2011, productie: Iwan van Hetten