Film&Zo
Alleen maar nette mensen
Alleen maar nette mensen gaat over de echte negerin. ‘Hoe zwarter hoe puurder’, is het motto van David Samuels, een joodse jongen uit Amsterdam Oud- Zuid. Al sinds de middelbare school gaat hij met Naomi. Ze komt uit een familie net als die van hem; rijk, elite en snobistisch.
Tijdens een avondje stappen leert hij Rowanda kennen, zijn eerste ghetto fabulous queen met grote bobbies en een dikke kont, volgt haar in de metro en komt in de Bijlmer terecht. Hier begint zijn avontuur en heeft Naomi voorgoed afgedaan. Hij leert de echte vrouw kennen en de echte seks; niet dat dode-vis-gedoe van Naomi. Maar, wanneer hij voor Rowanda uitloopt, leert hij pas echt de Surinaamse vrouw kennen. Wie de bestseller van Robert Vuijsje gelezen heeft, ziet de tegengestelde wereld die Vuijsje creëert voor zich. Géza Weisz speelt David. Waar David in het boek door een soort identiteitscrisis gedreven op zoek gaat naar zijn droomvrouw, lijkt hij in de film vooral oppervlakkig. Imannuelle Grives is speciaal voor de film kilo’s aangekomen om Rowanda goed neer te zetten. Je ziet haar pijn; vaak door mannen verraden, maar ondertussen nog steeds op zoek naar een goede man. De grappen zijn goed door de herkenbaarheid. David die in het begin uitgelachen wordt, omdat Rowanda zijn enige liefje is. Vrouwen die eerst uitgebreid hun haar tangen voor ze uitgaan, terwijl hun mannen vast sjansen met een ander. Maar daarnaast is de film ook schrijnend: vrouwen die zomaar seks hebben, met hun kind in de buggy naar de muur gedraaid. Vrouwen die volslagen door het lint gaan wanneer ze achter het bedrog komen. Na het uitkomen van de film, kreeg schrijver Vuijsje doodsbedreigingen van kijkers die kennelijk woest waren over het beeld dat Alleen maar nette mensen oproept. David zegt in de film een aantal dingen die je stiekem niet zo in het openbaar mag zeggen. Het boek is populair geworden, omdat het naast goed geschreven ook provocerend is. Heftig, maar ook echt. Is de versie van het witte doek schromelijk overdreven, uit zijn verband gerukt en met een braaf Hollywoodeinde? Is dit echt de Surinaamse wereld van de Bijlmer? Of is dit een karikatuur, een slechte grap? Wordt de Surinaamse vrouw met billen om van te houden weggezet als een ideaal of als slet? En waarom praten ze eigenlijk allemaal met die aardappel? Wie heeft eerder een meisje – hoe donker ook – kabula zien dansen, terwijl ze op en top Hollands klinkt? Meestal gaat die combi toch niet zo goed samen? Maike veltman
Alleen maar nette mensen, regie & scenario Lodewijk Crijns, 2012, producent Topkapi films