De poëtische lyriek van rapper Typhoon
Sinds Glenn de Randamie, alias Typhoon, eind juni de cd Lobi da Basi uitbracht, is hij de man waar het om draait in de Nederlandse muziekwereld. Muziekcritici hebben zijn album juichend ontvangen en zijn unaniem lyrisch. De Volkskrant schrijft: ‘Verbluffend in muzikale rijkdom, tekstueel sterk, en altijd even toegankelijk als meeslepend’. Het Parool schrijft: ‘Typhoon laat in alle muzikale veelzijdigheid horen dat hij één van de belangrijkste rappers van het land is’. En het NRC Handelsblad heeft het over ‘een meesterwerk, een muzikale reis van calypso naar blues naar rap. Warm, kleurrijk en openhartig’.
Typhoon is net dertig geworden, maar wie naar hem luistert, hoort soms een man die er al een heel leven op heeft zitten. Typhoon praat als een denker, als een vrije geest. Hij combineert filosofische en scherpe observaties met poëtische lyriek. Dat doet hij in gesprekken maar ook in zijn songteksten. Hij snijdt thema’s aan die niet altijd even gebruikelijk zijn in de hiphopwereld en is daarmee uniek in Nederland.
Op Lobi da Basi heeft hij het over liefde, over twijfels, over reïncarnatie, over zijn zoektocht naar wie hij is en waar hij vandaan komt. Ook de muziek zelf heeft hij opgerekt, met blues-, jazz- en soulinvloeden. “Ik praat voor een hiphopartiest veel over liefde. Dat is misschien een beetje soft, maar zelfs de grootste hiphopheads geven me lobi. De liefde voor Lobi da Basi komt vanuit de Bijlmer tot aan het Gooi. Het is vrijer, liever. Maar het is ook hiphop. Het is: the courage to be you. Dat is de essentie van hiphop en dat is waarmee ik nu bezig ben. Het lef hebben om mezelf te zijn.”
Lees het hele interview met dit supertalent in de oktobereditie van Parbode!