Muziek: De speciale missie van dancehallartiest Lil’ Q – Parbode Sneak Peek
De veelbelovende Surinaamse dancehallartiest Lil’ Q, die in Nederland woont, heeft een speciale missie met zijn muziekcarrière. Hij wil zijn succes delen met anderen, waarbij hij als doelgroep vooral jongeren heeft. “Ik heb daarom gekozen voor dancehallmuziek, omdat je met deze muziekstijl deze groep het beste kan raken”, zegt hij.
Tekst Steven Seedo
Volgens Lil’ Q komen de missie en visie van een artiest pas dan tot hun recht, als die een gevierd artiest is. Hij heeft plannen om workshops voor opkomende artiesten te verzorgen en vormingssessies te houden voor de jongeren. “Deze plannen wil ik niet alleen in mijn geboorteland, maar ook daarbuiten uitvoeren. Ik denk dan aan enkele Afrikaanse landen en Jamaica.”
Lil’ Q is in Suriname geboren en zijn werkelijke naam is Maglon Gonsalves Jardin de Ponte.
Hij is het op een na jongste kind uit een gezin van vijf kinderen. “Een van mijn zussen is al overleden. Nu heb ik twee zussen en een broertje.”
Naast artiest is hij ondernemer en doet hij veel sociaal werk. Hij woont al langer dan zeventien jaar in Nederland. “Ik vertrok uit Suriname op het moment dat ik een piek beleefde in mijn carrière.” Hij memoreert dat hij in die periode diverse succesvolle collabs had met de populaire rappers Badman Karanza en Yogi D. Ook met de Bonyo Boys en de zanger John Clay had hij songs uitgebracht. Lil’ Q kan zich voorts nog heugen dat hij een belofte deed voor zijn vertrek naar Nederland dat hij met de dopest artiest Def Rhymz een song zou opnemen, hetgeen zonder slag of stoot is gelukt. “Ik ben te horen in zijn song Habibti”, getuigt hij. Lil’ Q maakte in Suriname ook deel uit van de Digitech Music Studio van Ornyl Malone. “Hij was op performancegebied op het niveau van een Shaggy en Bounty Killer. Zijn accent was perfect. Lil’ Q had niet alleen de voice, maar ook z’n looks en een goede uitstraling mee. In Suriname was hij zijn tijd ver vooruit”, vertelt Malone.
Het is Lil’ Q overigens opgevallen dat heel veel artiesten niet kunnen omgaan met succes.
Lees dit artikel verder in het novembernummer van de Parbode, ook online verkrijgbaar