Samenleving: Danseres Lana Renfrum schaamde zich voor haar roots – Parbode Sneak Peek
“Toen ik opgroeide, zag ik nauwelijks zwarte dansers die aan ballet deden, en op de dansacademie was ik het enige zwarte meisje. Doordat iedereen om mij heen wit was, schaamde ik me voor mijn roots en deed ik er alles aan om op de anderen te lijken”, vertelt Lana Renfrum (24), een Nederlandse balletdanseres met Surinaamse roots. In juni was ze met Stichting Reframing HERstory Art Foundation in Suriname voor de uitvoering van de drieluik ‘Schitterende Schaduw’.
Tekst Steven Seedo
Haar schaamte voor haar roots veranderde toen ze in de zomer van 2015 een maand naar New York ging om te trainen bij Dance Theatre of Harlem, een dansacademie en dansgezelschap voor zwarte dansers. “Dit was een van de eerste keren dat ik zwarte dansers zag die aan ballet deden. Dankzij deze ervaring kon ik mijn huidskleur en kroeshaar voor het eerst accepteren, maar ik was nog steeds erg georiënteerd op ballet.”
Renfrum is afgestudeerd van de École-Atelier Rudra Béjart te Lausanne, Zwitserland, een heel strenge balletacademie waar ze tien uur per dag, zes dagen per week trainden. “Na mijn afstuderen in 2019 ben ik echter meer de kant opgegaan van de neoklassieke, moderne en hedendaagse dans. Ik ervoer mijn bachelor Dans aan de École-Atelier Rudra Béjart als zo zwaar, dat ik mijn liefde voor ballet verloor. Ik vond mijzelf toen helemaal in de moderne dans, met name de Grahamtechniek, een dansstijl die we ook op die school kregen.” Bij deze dansstijl gaat het om het uitdrukken van emoties. Belangrijk is ook het contact met de grond; de dansers zijn op blote voeten.
Gelijk na haar afstuderen kreeg de balletdanseres haar eerste baan als professioneel danser bij de Ballet Preljocaj te Aix-en-Provence, Frankrijk.
Lees dit artikel in het augustus/september-dubbelnummer van Parbode, nu in de winkel
Wilt u informatie over het afsluiten van een (digitaal) abonnement?
Kijk op www.parbode.com/abonneren