Licht, camera, actie!
“Stuur je script in, dan maken we er een film van.” Het zal je maar gezegd worden. ‘Ja, ze kunnen me meer vertellen’, denken veel mensen volgens I-WRITE initiatiefneemster Kathleen Bijhout. Maar meer dan veertig ingezonden filmscripts leiden dit jaar daadwerkelijk tot vijf korte speelfilms op het witte doek. Het programma I-WRITE geeft talent een kans en de filmindustrie een boost. Ondanks menige tegenslag.
Vorig jaar begon Bijlhout Media Groep voor het eerst met I-WRITE. Dat liep finaal de mist in. De activiteiten lagen uiteindelijk dik twee maanden achter op schema en het bedrijf ging bijna failliet. Noodgedwongen verhuisde de organisatie naar een bouwval aan de Gompertsstraat. Van daaruit probeerde Bijlhout het samen met haar echtgenoot toch opnieuw, met behulp van subsidie van de Nederlandse ambassade. “Vorig jaar kostte zowel de productie als het uitzenden van I-WRITE veel geld”, vertelt Bijlhout. “We hadden niet genoeg sponsoren, waardoor de uitzendingen stil kwamen te liggen. Na een pauze zijn we geswitcht van station en we hebben er wat langer over gedaan dan gepland.”
In januari 2011 verscheen de nieuwe aankondiging: I-WRITE zoekt opnieuw talenten die een filmscript schrijven. In twee weken tijd zetten creatievelingen hun droom op papier en begin februari zonden zij hun scripts massaal in. “We zeggen filmscripts, maar het zijn eigenlijk gewoon verhaaltjes”, legt Kathleen Bijlhout uit, die zelf alle scripts las. “Daar moeten we strenger in worden. De volgende keer accepteren we alleen nog echte filmscripts.” Een professionele jury beoordeelde de scripts. Daaruit rolden tien kandidaten, die vol zenuwen op de buis verschenen tijdens de televisie-uitzendingen op STVS. Na de finale zagen vijf jongeren hun verhaal verfilmd worden. Iets wat de deelnemers van vorig jaar vies tegenviel. Bijlhout: “Sommigen waren teleurgesteld, daar ontkom je niet aan. De scriptschrijvers schrijven het script en zijn bij het hele proces betrokken, maar de regisseur beslist uiteindelijk over de verfilming. Dat kan er anders uitzien dan hoe de schrijver het in gedachten had.”
Stephanie Nunes, één van de finalisten van dit jaar, is enthousiast. “Ik heb de kans gekregen om mijn talent naar buiten te brengen. Niemand wist dat ik kon schrijven”, jubelt ze. “In Suriname krijg je die gelegenheid niet vaak.” Ook acteurs, cameramensen, regisseurs, songwriters en de rest van de crew krijgen hun kans om te schitteren. Initiatieven als I-WRITE kan de Surinaamse filmwereld goed gebruiken. Suriname kent geen officiële opleidingen in deze sector. “Een tijdje was de filmacademie van Pim de la Parra een leerschool, maar dat is alweer verwaterd”, weet Bijlhout. “I-WRITE is geen opleiding, maar deelnemers kunnen wel wat leren en zich profileren.” Het hele concept zou ook goed in het plaatje van stichting The Back Lot passen, dat verantwoordelijk is voor het filmfestival en een serie cursussen geeft omtrent het maken van film. “Wij zijn al jaren bezig”, zegt directeur Eddy Wijngaarde, “we willen de kwaliteit verhogen. We zien dat de hele Surinaamse filmcultuur groeit. Er is meer vraag naar en we maken steeds meer films en programma’s. Gezamenlijk kunnen we de filmbranche stimuleren.”
De speelfilms van I-WRITE draaien een week lang in TBL Cinema’s. Het publiek stemt op de beste acteur, en het belangrijkst: de beste film. Als alles volgens plan verloopt, valt er deze maand een winnaar aan te wijzen.
De vijf finalisten Dance To Live door Jill Chen Poun Joe (Drama) What Goes Around…Comes Around door Julio Amatjasir (Drama) The Wrong Place At The Wrong Time door Stephanie Nunes (Actie) Vrienden Voor Het Leven door Jovian Hokstam (Actie) The Reason To Lie door Stefanie Sewotaroeno (Romantiek) |