Muziek & zo
Sway
De naam Kamryn Belle zal bij menig muziekliefhebber geen belletjes doen rinkelen. Wie echter de naam Kammy Amper in combinatie met de titel Sopie lobie hoort, weet al gauw ‘hoe laat het is’.
Met het immens populaire nummer heeft de zangeres onder deze artiestennaam begin 2011 wekenlang in de hitlijsten van Suriname gestaan. Kamryn Belle is in Suriname geboren, maar groeide op in Nederland. Zoals de zangeres op haar website vermeldt, komt ze uit een muzikaal gezin waarin haar vader de grote inspirator was. Haar debuutsingle Sopie lobie is vooral een snelle commerciële meezinger en met Sway heeft Kamryn Belle de commercie zeker de rug niet toegekeerd. Het verschil is alleen dat ze bij de productie iets meer aandacht en wellicht tijd heeft besteed aan het muzikale gedeelte van de cd. Al tijdens het schrijfproces heeft ze duidelijk gezocht naar de juiste sfeer die ze de cd wilde meegeven. Reggae, pop, jazz en soul zijn de belangrijkste muziekgenres die Belle in haar prille carrière hebben beïnvloed. Toen ze vervolgens een documentaire zag van de legendarische Bob Marley, met daarin een rol voor producer Tony Platt (producer van onder andere Iron Maiden, Gary Moore en Foreigner), was ze ervan overtuigd dat hij degene was die haar muzikale dromen kon vervullen. Ze trok de stoute schoenen aan en stuurde hem een demo, met de vraag of hij haar cd wilde produceren. Tony Platt hoorde haar stem en de rest is eigenlijk geschiedenis. Sway is een gevarieerde cd geworden, die zich moeilijk in een hokje laat plaatsen. Een potpourri van soul, jazz en reggae met daarin singer-songwriterelementen; die beschrijving dekt de lading misschien het beste. Kamryn Belle heeft een luie, nasale stem die soms rauw en ongepolijst klinkt, maar ook ingetogen is en mooi kan fluisteren. De vergelijking met Amy Winehouse is snel gemaakt, maar dat zou iets te kort door de bocht zijn, omdat er af en toe ook vlagen van Aimee Mann en Nina Simone te horen zijn in haar stemgeluid. Menig debuutalbum van dit niveau mag als kwalitatief geslaagd beoordeeld worden. Echter, met een producer van het kaliber Tony Platt, schiet het verwachtingspatroon omhoog. De nummers die, op een na allemaal, door Kamryn Belle zijn geschreven, hebben genoeg hitpotentie en zijn uiteindelijk goed in het oor liggende songs geworden. Het verschil tussen goed en verrassend goed zit hem vaak in een geraffineerde muzikale ondergrond of in de creativiteit van de arrangeur. Een producer houdt, naast de productie, ook de muzikale kwaliteit van het proces nauwlettend in de gaten. Misschien is Tony Platt in dat opzicht ietwat gemakzuchtig geweest, hij heeft in ieder geval de schijn tegen. Robin Austen
Sway, Karyn Belle, 2012, Epicurus Entertainment