Muziek & Zo, juli 2012
Ghetto Child
De reggea-artiest Vernon Delano, alias Jahsenye (Paramaribo 1977), groeide op als een ghetto child in een Surinaamse volksbuurt. Daar zag hij met eigen ogen hoe makkelijk het is om als jongere op het verkeerde pad te raken. Jahsenye koos op zeventienjarige leeftijd voor de muziek en liet zich inspireren door bekende reggeazangers als Papa Touwtjie, Sizzla en Ninjaman. Gelukkig maar, want met zijn relaxte stem en Bob Marley-achtige uitstraling, is hij een aanwinst voor de muziekindustrie.
In 2009 lanceerde hij zijn eerste cd, Revolution. Over dat debuut was hij niet tevreden, waarna hij besloot om zichzelf een jaar lang in stilte te verbeteren. Hij wist vorig jaar de aandacht van het grote publiek te trekken met zijn swingende single How we survive, die ook te vinden is op zijn nieuwe cd. Dit nummer laat zien hoe hard je als artiest aan de weg moet timmeren om succesvol te blijven: ‘Who says life is gonna be easy?’
Voor zijn album Ghetto Child liet hij zich inspireren door zijn omgeving en het leven van alledag. Het overwinnen van tegenslagen en het vertrouwen in God hebben een belangrijke plaats in zijn nummers. Dat laat ook zijn artiestennaam zien, die afgeleid is van Jah Send I; de overtuiging dat de mens een schepsel is van God.
Zijn nieuwste cd lanceerde hij afgelopen mei groots in Tori Oso, waar hij de bühne deelde met Milaisa Breeveld. Dat de stemmen van de twee elkaar aanvullen is terug te horen bij de nummers Beautiful brown skin en Heartbreaker. Breevelds zang is een fijne afwisseling op Jahsenyes rauwe stem. Identificatie met de teksten staat voor de zanger voorop, net zoals het krijgen van een positieve vibe. En dat krijg je van dit volledig Engelstalige album, mede door de combinatie van uptempo en laidback tracks.
De cd telt negen nummers en opent met de titelsong Free up the ghetto child, dat het verhaal vertelt van jongeren die wereldwijd in armoede leven en niet gerespecteerd worden wegens hun achtergrond. Hiermee wil Jahsenye mensen bewust maken van hun situatie, maar zegt hij ook dat de kinderen zelf moeten vechten om niet in het verkeerde circuit terecht te komen. ‘Stand up for your rights and beggin’ voor mercy.’
Alle songs zijn van eigen hand en overgoten met het herkenbare ‘reggea-riddim’ door elektronische bas en drums, wat voor de percussieliefhebber als gemis kan worden ervaren Door deze terugkerende beat komt het album over als een eenheid, wat prettig is, maar ook als saai kan overkomen. De teksten zijn simpel, waardoor de nummers makkelijk in je hoofd blijven hangen. Het album sluit af met het nummer As so we do it, waarin een duidelijke boodschap zit verweven: ‘Watch yourself, before you watch at me. Beacause me is me and you is you’. ‘Een cd voor wie verder durft te luisteren dan de fijne zomerse
beat.
bobby spier
Ghetto Child, Jahsenye, 2012, Legacy Entertainment