Onderzoek naar de Hebreeuwse identiteit van Afro-Surinamers – Parbode Sneak Peek
Rachel van de Kooye is bekend als onderzoeksjournalist, is docent aan de Academie voor Kunst en Cultuur Onderwijs en heeft milieu als specialisatie. Sinds 2014 is zij bezig met een heel apart onderzoek, waarover zij in 2015 het boek De Hebreeuwse identiteit: een onderzoek naar de identiteit van mensen van Afrikaanse afkomst publiceerde.
Wat was de aanleiding tot je boek?
“Ik was lid van de Commissie Nationale Reparatie Commissie van Suriname, onder leiding van Armand Zunder en in die hoedanigheid bezocht ik een cursus van schrijver Sandew Hira over het schrijven van onze eigen geschiedenis. Als opdracht moesten de cursisten een essay schrijven over een historisch onderwerp. Wat mij interesseerde, was de identiteit van mijn Afrikaanse voorouders, vóór de slavernij. Ik bezocht het Nationaal Archief, maar de archiefstukken daar bevatten de geschiedenis van Afro-Surinamers in slavernij, vanaf de tijd waarin zij op de plantages werkten, niets van de tijd daarvoor. Hiermee werd mijn onderzoeksvraag niet beantwoord, dus ging ik verder zoeken, op het internet. In het Nederlands vond ik niet wat ik zocht, en ik raadpleegde toen Engelstalige sites.
En wat kwam naar voren?
“Toen 210 jaar geleden de Trans-Atlantische slavenhandel verboden werd, werd er een aantal schepen in beslag genomen met gevangen Afrikanen die als slaaf verkocht zouden worden. Bij het verbeurd verklaren van deze schepen, tekenden de Engelsen de namen op van gevangen Afrikanen. Opvallend was, dat een groot aantal van hun achternamen eindigde op ‘Yah’ en dat ze aangaven van Hebreeuwse origine te zijn. Kort daarna stuitte ik op een video op YouTube van de Gathering of Christ Church uit de VS. Zij hadden het over de verloren stammen van Israël. Daarin werden boeken aangehaald van zwarte historici, van wie velen met een mastertitel. Deels bestelde ik de boeken bij Amazone.com en deels waren ze in pdf-files te vinden die je kan downloaden. De boeken die onder meer genoemd werden zijn Hebrewism in West Africa, From Babylon to Timbuktu, How Europe underdeveloped Africa, The invention of the Jew. Na het lezen van deze en vele andere boeken, kon ik maar één conclusie trekken: De nazaten van de Trans-Atlantische slavernij – de Afro-Surinamers dus – zijn voor een groot deel afstammelingen van de stam van Judah, en hebben dus een Hebreeuws Israëlitische identiteit. De Bijbel gaat over de geschiedenis van deze Afrikanen. Aanvankelijk deed ik het onderzoek voor de vergroting van mijn eigen kennis, maar tijdens het zoeken raakte ik zo verbaasd over wat ik ontdekte, dat ik met mensen in mijn christelijke omgeving erover sprak. Niemand geloofde mij en een deel verklaarde mij voor gek. Ik merkte dat het verhaal te lang en te diep is om in een gesprek uit te leggen. Daarom besloot ik een boek te schrijven over mijn onderzoeksresultaten. De methode die ik heb toegepast is gebaseerd op het principe van de onderzoekjournalistiek: observatie, literatuurstudie en interviews. Het werd een boek van 150 pagina’s.”
Kan je enkele simpele voorbeelden uit de Bijbel noemen om je bewering te staven dat Israëlieten oorspronkelijk zwarte Afrikanen waren?
“De zonen van Jacob verkochten uit jaloezie de lieveling van hun vader, hun broer Jozef, als slaaf. Meer dan tien jaar later, Jozef was intussen onderkoning van Egypte, ontmoetten ze hun broer weer, maar herkenden hem niet. Als Israëlieten werkelijk licht van kleur waren, zou Jozef opvallend verschillen van de bruine Egyptenaren, maar dat was duidelijk niet het geval. Een ander voorbeeld is dat van Mozes. De Egyptenaren doodden alle eerstgeboren babyjongetjes van de Israëlieten, omdat er te veel Israëlieten in Egypte waren en hun aantal bleef groeien. Mozes werd als baby door zijn Hebreeuwse moeder in een biezen mandje gezet in de rivier de Nijl, tussen het riet. Hij werd daar gevonden door de dochter van de farao. Als Mozes duidelijk vanwege zijn kleur herkenbaar was als Hebreeuw, zou de farao nooit hebben toegestaan dat deze vondeling werd geadopteerd en opgevoed aan het hof als een prins. Verder kun je een concordantie (Bijbels naslagwerk, red.) van de King James Bijbel raadplegen (ook op het internet) en onder het woord ‘black’ kijken. Job 30 vermeldt in vers 30: ‘Mijn huid is zwart’; deze uitspraak staat ook in Jeremia 8 vers 21. En in Jeremia 14 vers 2 wordt aangegeven over de stam Judah: ‘They are black unto the ground’. In Lamentation (Klaagliederen) 5 vers 10: ‘Onze huid was zwart als een oven vanwege de vreselijke hongersnood’. En zo zijn er nog vele voorbeelden.”
Het hele artikel is te lezen in het julinummer van Parbode.